Missie en visie
De Drie Linden laat je groeien!
-
Samen: Op De Drie Linden leer je respect te hebben voor jezelf, elkaar en onze planeet.
-
Ontwikkeling: Op De Drie Linden leer je in een vertrouwde structuur je talenten kennen, ontwikkelen en waarden.
-
Toekomstgericht: Op De Drie Linden krijg je een veilige start in het onderwijs, zodat je vol vertrouwen, betrokken en nieuwsgierig de wereld in kan.
Basisschool De Drie Linden is een katholieke school voor kinderen van 4 tot en met 13 jaar. Elk kind is welkom op onze school, ongeacht religie, cultuur of sociale achtergrond. Op onze school zitten gemiddeld genomen 210 kinderen, die samen meer dan 50 nationaliteiten tellen. Hierdoor kunnen we onszelf echt een multiculturele school noemen en hier zijn we trots op. Er is geen ‘overheersende’ nationaliteit, wat ons bindt is dat we samen met elkaar in Den Haag wonen, we ons willen ontwikkelen en willen voorbereiden op de toekomst.
Samen
Samen met alle kinderen, ouders, het team en de buurt werken we er aan om respect te krijgen voor jezelf, elkaar en onze planeet. Dit doen we door onder andere veel samenwerkingsvormen te gebruiken tijdens de lessen, aandacht te besteden aan de ontwikkeling van jezelf als mens tijdens de Vreedzame School lessen en daarbuiten en door bewust bezig te zijn met onderwerpen als afval scheiden.
Ontwikkeling
Een kerntaak van ons als school is om onze kinderen te ontwikkelen. Basisvaardigheden als taal, lezen en rekenen nemen een belangrijke plaats in op De Drie Linden. Wij besteden hier dan ook veel tijd en aandacht aan. Wij stimuleren de kinderen om goede prestaties te leveren. Ieder kind heeft zijn eigen mogelijkheden en leert op zijn eigen wijze. Wij komen hieraan tegemoet door gestructureerde, gevarieerde leersituaties in te richten en te stimuleren dat kinderen zelf zoeken naar oplossingen en zich adequate denkgewoonten eigen maken. Zelfstandig werken en coöperatieve werkenvormen nemen dan ook een belangrijke plaats in binnen ons onderwijs. Ook maken wij gebruik van de nieuwste hulpmiddelen om ons onderwijs te verbeteren. Met regelmatige toetsing en een leerlingvolgsysteem volgen wij nauwgezet de ontwikkeling van ieder kind. Als het nodig is, kunnen wij snel actie ondernemen en indien noodzakelijk, kinderen ook individueel of in kleine groepjes buiten de klas helpen. De Drie Linden laat je groeien betekent voor ons dat wij hulp bieden aan kinderen die extra oefening nodig hebben; maar ook aan kinderen die méér leerstof of moeilijker leerstof nodig hebben.
Ontwikkeling betekent voor ons ook dat wij aandacht geven aan de creatieve, motorische en lichamelijke ontwikkeling van de kinderen. Wij besteden veel aandacht aan bewegingsonderwijs en brengen de kinderen in contact met verschillende spel- en sportvormen.
Toekomstgericht
In onze kind benadering houden wij zoveel mogelijk rekening met al die individuele kenmerken van de kinderen. Wij brengen waar mogelijk verschil aan in tempo en niveau en geven hiermee de individuele capaciteiten en talenten de kans zich te ontplooien. Wij willen de zelfstandigheid van leerlingen bevorderen en tegelijkertijd werken aan sociale vaardigheden zoals samenwerken. Zodat ieder kind is voorbereid op de toekomst.
Identiteit
Onze school geeft op een eigentijdse wijze concreet invulling aan de christelijke normen en waarden die wij van belang vinden; zoals respect voor elkaar, verdraagzaamheid, openheid en sociaal-maatschappelijk bewustzijn. Concrete invulling vindt plaats met projecten die “passen in de tijd van het jaar” en een relatie hebben met het katholieke geloof. Gangbare normen en waarden zien wij ook terug in vele godsdiensten en levensbeschouwingen. Wij vinden het belangrijk met de kinderen te kijken naar deze overeenkomsten en vanuit deze overeenkomsten aandacht te schenken aan andere Christelijke richtingen, het Humanisme, de Islam, het Hindoeïsme, het Boeddhisme en het Joodse geloof. Daarom besteden we ieder jaar ook aandacht aan een ander intercultureel feest. U kunt hierbij denken aan Divali, het Suikerfeest of het Chinese Nieuwjaar. Door elkaar te ontmoeten, worden de kinderen voorbereid op de multiculturele samenleving die in Nederland (dus ook in Den Haag) goed herkenbaar is. Alle kinderen komen in contact met godsdienst- en levensbeschouwelijk onderwijs. Alle kinderen zijn aanwezig bij vieringen onder schooltijd (Kerst, Pasen, Intercultureel feest) ongeacht geloof of cultuur; vaak worden daarbij ook de ouders uitgenodigd.